‘Onze leden hebben andere wensen en verwachtingen dan 5 of 10 jaar geleden’

Na een lange carrière bij een grote bank maakte Inge Akkermans in 2019 de overstap naar DELA. Als productmanager zorgt ze ervoor dat onze verzekeringen optimaal blijven aansluiten bij de wensen van onze leden en klanten. Dat lukt alleen als er goed wordt samengewerkt tussen de verschillende teams.  
Inge heeft Management, Economie en Recht gestudeerd in Eindhoven, met als afstudeerrichting Bank- en Verzekeringsrecht. Haar interesse in de sector begon al vroeg. ‘Dat is een grappig verhaal’, zegt Inge. ‘Mijn vader had een eigen bedrijf, dus ik moest vaak samen met mijn moeder naar de bank in het dorp. Ze hadden daar van die sluizen waar de medewerkers kokers met geld in stopten. Die kokers gingen vervolgens ondergronds naar de kluis. Ik vond dat echt geweldig om te zien! Daarnaast werkten de medewerkers met een soort diaprojector, waarmee ze het saldo van je rekening gingen opzoeken. Ook dat vond ik ontzettend fascinerend. Ik dacht: hier wil ik later werken!’  
Zo gedacht, zo gedaan: Inge ging na haar studie aan de slag bij een grote bank. Na tien jaar in adviesfuncties werd ze leidinggevende. Daarna belandde ze in de centrale organisatie, waar ze medewerkers in het hele land aanstuurde. ‘Ik had het erg naar m’n zin, maar op m’n 47e dacht ik: als ik nog een keer een andere uitdaging wil aangaan, dan moet ik het nú doen. Precies op dat moment kwam de vacature voor productmanager bij DELA voorbij.’ 

Inspelen op de digitale wensen van leden 

Als productmanager Kenniscentrum Verzekeren zorgt Inge er, samen met haar collega's, voor dat de verzekeringen van DELA optimaal blijven aansluiten bij de wensen van de leden en klanten. Trends in de markt spelen daarbij een belangrijke rol. Daarnaast zorgt Inge ervoor dat onze verzekeringen blijven voldoen aan de veranderende wet- en regelgeving.    
Inge is blij dat ze bij DELA zelf invulling kan geven aan haar baan. ‘Ik heb vrij snel tegen mijn manager gezegd: ‘Alleen beleidsstukken schrijven is niet mijn ding.’ Ik wil mooie, waardevolle producten kunnen ontwikkelen, het liefst met een sterke IT-component. Eén van de projecten waar ik veel aan werk is het project ‘digitale transitie verzekeren’: daarmee leggen we de basis voor een digitaliseringsslag. Als klanten dingen willen aanpassen, zijn ze gewend ons te bellen of een mailtje te sturen. Dankzij het nieuwe systeem dat we aan het bouwen zijn, kunnen ze hun verzekeringszaken uiteindelijk zelf online regelen.’ 
Inge benadrukt dat grootschalige projecten zoals deze alleen slagen als er optimaal wordt samengewerkt. ‘Aan dit project werken we bijvoorbeeld met twee teams van Verzekeren. In ieder team zitten collega’s uit verschillende disciplines, die vanuit hun eigen specialisatie naar problemen en oplossingen kijken. Dat is heel interessant en verrijkend: het helpt ons het beste eruit te halen voor leden en klanten.’ 

Verzekeringen die passen bij de tijd 

Ook houdt Inge zich veel bezig met ontwikkelingen in de markt. ‘Onze leden en klanten hebben andere wensen en verwachtingen dan 5 of 10 jaar geleden. Daarop willen we zo goed en snel mogelijk inspelen. Natuurbegraven wordt bijvoorbeeld steeds geliefder. We zijn daarom aan het onderzoeken of en hoe we dat kunnen faciliteren.' Ook voor de wensen van jongeren en mensen uit andere culturen wil Inge meer ruimte gaan maken. ‘Wat hebben zij nodig voor een persoonlijk en warm afscheid en hoe kunnen we dat voor ze regelen? Het is belangrijk dat onze uitvaartverzekering aansluit bij verschillende doelgroepen. Zo blijven we als coöperatie DELA relevant.’ 
Ook bij de overlijdensrisicoverzekering liggen er volgens Inge mooie kansen. ‘Veel mensen weten niet wat zo’n verzekering allemaal voor ze kan betekenen. Ze nemen aan dat een overlijdensrisicoverzekering vooral nuttig is als ze een hypotheek hebben. Dat klopt helemaal niet: mensen die in een huurwoning wonen, hebben er over het algemeen net zoveel aan. Ik zie kansen voor DELA om die kennis en bewustwording te verbeteren. Dat kan heel eenvoudig door eens na te denken over andere labels. Het woord ‘overlijdensrisicoverzekering’ is heel breed en voor veel mensen onduidelijk. Noem je het ‘verzekering om je huur mee te blijven betalen’ of ‘verzekering om de studie van je kinderen mee veilig te stellen’, maak je het veel concreter.’ 

Goed werkgeverschap

Inge is blij dat ze de overstap naar DELA heeft gemaakt. ‘Ik voel me hier enorm gewaardeerd. Dat zit ‘m in kleine dingen, zoals een persoonlijk kerstpakket of de ‘Helemaal-voor- een- ander-dag’, die ik heb gebruikt om samen met mijn tante oliebollen te bakken voor ouderen. Maar het zit ‘m ook in de grote dingen, zoals de pensioenregeling. Vanuit mijn achtergrond weet ik hoe ontzettend goed die in elkaar zit.’  
Waar Inge persoonlijk heel blij mee is, zijn de vele opleidingen die ze via DELA mag volgen. ‘Ik ga bijvoorbeeld binnenkort een training persoonlijk leiderschap volgen, daar heb ik heel veel zin in. Daarnaast heb ik voor mijn functie allerlei certificeringen nodig. Die moet ik om de paar jaar updaten, anders raak ik ze kwijt. Van DELA krijg ik daar studie-uren voor, die ik onder werktijd mag inzetten. Er is hier gewoon heel veel mogelijk.’ 
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!