Een functie, twee verhalen

In onze organisatie werken getalenteerde medewerkers met uiteenlopende achtergronden. Hierdoor ontstaat een schitterende harmonie van vaardigheden en perspectieven. Deze mix maakt ons sterk en brengt ons samen. In dit tweeluik vertellen Theo Gijsbers (manager verzekeringsprocessen) en Inge Akkermans (productmanager Kenniscentrum Verzekeren) over hun mooie vak. 

Wat houdt jouw functie in?

Theo: ‘Dat is lastig uit te leggen, maar ik ga een poging wagen! Als leden of klanten een verzekering bij ons hebben, dan doorlopen ze eigenlijk drie fases. Fase 1: ze sluiten een verzekering af. Fase 2: wij beheren de verzekering voor ze en ze kunnen wijzigingen doorvoeren. Fase 3: de verzekering wordt uitbetaald. Mijn team zorgt ervoor dat ieder stapje van dat proces goed verloopt, voor onze leden en klanten én voor onze medewerkers.’
Inge: ‘Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat onze uitvaart-, overlijdensrisico- en spaarverzekering blijven aansluiten bij de wensen van onze leden en klanten. Ik zorg ervoor dat onze verzekeringen blijven voldoen aan de wet- en regelgeving: die verandert regelmatig. Ook hebben we te maken met waakhonden zoals de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en het Verbond van Verzekeraars. Die schrijven bijvoorbeeld welke informatie verplicht vermeld moet worden bij het afsluiten van een financieel product zoals een verzekering, en op welke manier. Daarnaast leid ik wijzigingen in de verzekering in goede banen, waarbij ik ook weer rekening houd met de wetten en de regels van de betrokken financiële partijen.'

Welke ontwikkelingen in de markt zijn belangrijk voor jouw functie? 

Theo: ‘Ik vind het gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) in de verzekeringssector heel interessant. Om de nieuwste ontwikkelingen mee te krijgen en het goed te begrijpen, heb ik al meerdere trainingen gevolgd bij het Verbond van Verzekeraars. AI laat onze processen uiteindelijk sneller en efficiënter werken. Onze leden, klanten en medewerkers gaan daar veel aan hebben.’
Inge: ‘Eigen regie op het moment dat het mensen uitkomt is belangrijk. In Mijn DELA kun je al veel aanpassen, maar nog niet alles. Voor sommige dingen, zoals het wijzigen van de begunstigde van een verzekering, moeten mensen nu de klantenservice bellen of een mail sturen. Om dat te veranderen, werken we samen met verschillende teams aan een nieuw, modern systeem. Zo leggen we een basis waarmee onze leden en klanten makkelijker zelf online dingen kunnen regelen.’

Welke ervaring en kennis breng jij mee?

Theo: ‘Ik werk al sinds 1997 bij DELA en heb bij allerlei sectoren gezeten: bij IT, bij het klantencentrum, bij uitvaartdiensten en lang bij verzekeren. Veel van mijn functies waren managementfuncties. Ik ken de processen bij DELA dus erg goed, kan verschillende disciplines verbinden en heb veel ervaring in het aansturen van mensen. Al die vaardigheden helpen me in mijn huidige functie.’
Inge: ‘Ik heb lang gewerkt bij een grote bank en daar verschillende functies bekleed. Zo heb ik tien jaar lang klanten geadviseerd, als leidinggevende teams aangestuurd, en nieuwe applicaties ontwikkeld. Aan die diverse achtergrond heb ik nu heel veel. Bij DELA zet ik ook samen met mijn team iets neer waar onze leden, klanten en medewerkers mee geholpen zijn.’

Wat kunnen collega’s van jou leren en wat leer jij van je collega’s? 

Theo: ‘Ik ben 55 en vind het supergaaf om te leren van de jonge medewerkers die bij ons binnenkomen. Ze benaderen problemen anders en hebben andere methodieken. Voor mij is dat heel verrijkend. Ik denk dat mijn collega’s van mij leren om mensen in hun verantwoordelijkheid te zetten. Je kunt wel alles zelf proberen op te lossen, maar wat leert de ander daarvan? En: wat leer je zelf daarvan? Durf je team te wijzen op de eigen verantwoordelijkheden.’
Inge: ‘Ik leer het meeste van collega’s die een andere achtergrond hebben dan ik. Dat kan zijn omdat ze jonger zijn, uit een andere cultuur komen of werken in een andere discipline. Ik kan me daardoor beter verplaatsen in onze leden en klanten, want ook zij hebben een diverse achtergrond. Op mijn beurt deel ik graag mijn verzekeringskennis met m’n collega’s. Hoe meer we elkaars kennis gebruiken, hoe meer we kunnen bereiken samen.’

Hoe vind je de samenwerking binnen DELA? 

Theo: ‘Ik vind de mensen bij DELA laagdrempelig en benaderbaar. Iedereen is heel erg bereid elkaar te helpen. Met mijn eigen team werk ik graag op output. Je mag van 9 tot 5 op kantoor werken of thuis werken op tijden die jou het beste uitkomen. Als het resultaat maar klopt en we samen optimaal presteren voor de leden en klanten.’
Inge: ‘Ik werk heel veel samen met andere teams, onder andere met het team van Theo. De producten die mijn team maakt, verbetert of checkt worden door Theo’s team zo goed mogelijk aangeboden aan onze leden en klanten. We zetten dus echt samen iets neer voor de mensen. Samenwerken is noodzakelijk, je kunt het alleen samen.’

Waar krijg jij de meeste voldoening van? 

Theo: ‘In deze fase van mijn carrière vind ik het vooral heel gaaf om andere collega’s te helpen hun ambities waar te maken. In mijn team zitten veel getalenteerde mensen, allemaal in een andere fase van hun carrière. Zo is er dit jaar een gemotiveerde junior projectleider gestart die ik veel begeleid. Ik zie haar echt groeien en hoor van veel collega’s hoe goed ze bezig is. Dat maakt me trots.’
Inge: ‘Ik wil nóg meer uit onze verzekeringen halen. Met de uitvaartverzekering wil ik nóg sneller inspelen op trends in de markt, bij de overlijdensrisicoverzekering wil ik onze leden en klanten nóg beter overtuigen van de noodzaak. Met deze dingen hoop ik de komende tijd aan de slag te kunnen.’
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!