Marleen van Rijthoven werkt in de horeca bij DELA en vertelt wat ze zo mooi vindt aan haar werk.
Na een lange loopbaan in de horeca, kreeg Marleen van Rijthoven enkele tegenslagen te verwerken. Maar ze herpakte zich en solliciteerde voor de functie van horecamedewerker bij crematorium Seterse Heide DELA in Oosterhout. Dat bleek een schot in de roos. 'Je kunt hier het verschil maken voor mensen in een verdrietige periode, dat geeft voldoening.’ 
Marleen werkte zo’n veertig jaar in de horeca en stond aan het roer van twee eigen horecagelegenheden voordat ze in 2015 bij DELA kwam werken. Na twee knieoperaties en een echtscheiding moest ze het noodgedwongen een jaartje rustig aan doen. ‘Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik miste al snel weer het horeca-werk, vooral het werken met mensen. Via een vriendin kwam ik toen bij DELA terecht en inmiddels werk ik hier alweer tien jaar.’ 

Een perfecte balans

Wat haar zo aanspreekt aan werken bij DELA is de unieke mix van horeca, gastvrijheid en menselijkheid. ‘We werken met mensen die het moeilijk hebben en daar kun je als horecamedewerker ontzettend veel voor betekenen. Je laat zien: ik ben er voor je, ik snap je, ik ken je pijn en ik ga nu heel erg goed voor je zorgen. Het geeft enorm veel voldoening wanneer de nabestaanden daar dankbaar voor zijn. Dat is precies wat ons team vleugels geeft. We hebben het weer gedaan, mensen gaan weer tevreden en met een warm gevoel deur uit. Dat is wat mij motiveert.’ 
In de reguliere horeca draaide Marleen tot tien jaar geleden nog lange werkdagen tot diep in de nacht, bij DELA is dat anders. ‘Met een 20-urige werkweek en vaste roostervrije dagen heb ik een perfecte balans gevonden tussen werk en vrije tijd: tennis, wandelen, oppassen op mijn kleinzoon, daar heb ik allemaal tijd voor. Meestal eindigen mijn diensten rond zeven uur, dus dan heb je ook nog wat aan de avonden. Onderling is er bij ons ook veel flexibiliteit. De ene week spring ik in voor een collega, de volgende keer doet zij het voor mij. We komen er altijd samen uit.’ 

Geen dag is hetzelfde

Een gemiddelde werkdag verloopt soepel en hangt af van de diensten die er die dag zijn. ‘Je kijkt naar de planning: welke diensten zijn er en wat willen de families? Soms zijn het 15 personen, soms 150 – of zelfs meer als er onverwacht extra gasten komen. We houden zo goed mogelijk overal rekening mee,’ zegt ze. ‘Bloemstukken ontvangen en schikken, condoleanceboek klaarzetten, ruimtes inrichten, kaarsen aansteken – het is nooit saai. Na de uitvaart nemen wij het over: gasten ontvangen, consumpties serveren. Koffie, wijn, fris, hapjes – alles presenteren we met zorg. En we wisselen taken af,’ vertelt Marleen. ‘De ene keer doe ik de broodjes, de andere keer doe ik de mise-en-place en zet ik alles van tevoren klaar. We zijn een team dat elkaar ondersteunt, vragen stelt en samen zo efficiënt mogelijk werkt. Geen dag is hetzelfde; dat houdt mij scherp en enthousiast.’ Het artikel gaat verder hieronder. 

Geen dag is hetzelfde

Een gemiddelde werkdag verloopt soepel en hangt af van de diensten die er die dag zijn. 'Je kijkt naar de planning: welke diensten zijn er en wat willen de families? Soms zijn het 15 personen, soms 150 – of zelfs meer als er onverwacht extra gasten komen. We houden zo goed mogelijk overal rekening mee,' zegt ze. “Bloemstukken ontvangen en schikken, condoleanceboek klaarzetten, ruimtes inrichten, kaarsen aansteken – het is nooit saai. Na de uitvaart nemen wij het over: gasten ontvangen, consumpties serveren. Koffie, wijn, fris, hapjes – alles presenteren we met zorg. En we wisselen taken af,’ vertelt Marleen. ‘De ene keer doe ik de broodjes, de andere keer doe ik de mise-en-place en zet ik alles van tevoren klaar. We zijn een team dat elkaar ondersteunt, vragen stelt en samen zo efficiënt mogelijk werkt. Geen dag is hetzelfde; dat houdt mij scherp en enthousiast.’ 

Voldoening

De kern van haar werk ligt in de hospitality: mensen opvangen en ondersteunen. 'We maken hier echt het verschil,’ benadrukt Marleen. ‘De kleinste details kunnen helpen. Voor de families die hier verdrietig binnenkomen kan een simpel antwoord op een kleine vraag al de wereld betekenen. We laten ze weten dat ze bij ons in goede handen zijn.’ 
Professionaliteit staat bij Marleen hoog in het vaandel, al laat het werk haar niet altijd onberoerd. ‘Soms kan een uitvaart je best diep raken. Vooral bij jonge mensen. Logisch, anders zouden we niet menselijk zijn. Maar juist dan tonen we als team veerkracht en zetten we een tandje bij om deze kwetsbare rouwende mensen te steunen en in de watten te leggen. Als dan tegen het einde een familielid naar me toekomt en dankjewel zegt, dan geeft mij dat enorm veel voldoening.’ 

Perfecte baan

De afgelopen tien jaar heeft Marleen zich sterk ontwikkeld. ‘Ik was altijd al empathisch, maar nu voel ik nog veel beter aan wat iemand nodig heeft. Dat komt door het werken bij DELA.’ Verder benadrukt ze de eigen inbreng die ze heeft: ‘Iedereen staat open voor verbetering en we leren van elkaar. Werkt iets niet? Dan veranderen we het. Klopt het? Dan houden we het. Alles moet kloppen, voor ons én voor de families.’ 
‘Ook de arbeidsvoorwaarden zijn prima geregeld,’ zegt Marleen. 'We hebben een vitaliteitplan met budget voor sport, een fietsplan, een keuzebudget voor extra verlof, vakantiegeld of een dertiende maand. Kijk’, zegt ze kordaat, ‘als je empathisch bent, gevoel hebt voor mensen, wilt werken in een leuk team – met een lach en traan – dan is dit een perfecte baan. Ik hoop het nog lang te kunnen blijven doen.’  
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!