Eva Boerjan werkt in de horeca en vertelt over het combineren van haar studie met een bijbaan bij DELA.
Een studente Communicatie die een bijbaantje zoekt, zal doorgaans niet meteen aan de uitvaartbranche denken. Toch bleek de functie van horecamedewerker bij DELA voor Eva Boerjan een match made in heaven. Bij crematorium Seterse Heide in Oosterhout vond ze flexibele werktijden, mogelijkheden tot groei, én diepgang. 'Dit werk geeft zó veel meer voldoening dan de reguliere horeca.’ 
Het begon voor Eva Boerjan (23) met enkele begrafenissen die ze zelf had bijgewoond, ook van DELA. 'Niet alleen maakten die uitvaartdiensten veel indruk, ook het personeel inspireerde me,’ vertelt Eva. ‘Ik werkte in die tijd bij de foodcorner van een grote supermarkt, maar dat beviel steeds minder. Dus toen heb ik bij DELA gesolliciteerd, dat was een schot in de roos. Sinds ik hier aan de slag ben gegaan, heb ik steeds meer waardering gekregen voor dit werk. Je kunt hier echt iets betekenen voor mensen die het moeilijk hebben en dat motiveert mij enorm.’ 

Ontwikkeling en groei

‘De uitvaartbranche lijkt dan misschien een vreemde keuze voor een studente,’ vervolgt ze, ‘maar het klikte meteen. Eerst dacht ik dat het verdriet van de uitvaarten z’n weerslag op me zou hebben, maar dat viel mee. Ik ben er eigenlijk juist veel meer over gaan nadenken. Ik ben nu veel vaker die persoon die aan een ander vraagt: Hoe wil jij je uitvaart eigenlijk hebben? En als iemand in mijn omgeving iemand heeft verloren, kan ik daar nu veel beter mee omgaan.’ 
Na een jaar in dienst te zijn bij DELA ziet Eva nog steeds alleen maar voordelen. 'Geen late avonden zoals in mijn vorige baan, en ik kan zelf mijn rooster bepalen. Alleen op zaterdag werken? Geen probleem. Het is allemaal erg flexibel binnen DELA en er zijn veel mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en groei. Als ik zou willen, dan zou ik mijn werkzaamheden kunnen uitbreiden en helpen bij uitvaarten.’ 

Geen dag is hetzelfde

Eva voelt zich inmiddels als een vis in het water op de vaste zaterdag dat ze haar diensten draait. ‘Het is allemaal heel overzichtelijk,’ legt ze uit. ‘Een tot drie diensten per dag op vaste tijdstippen, elk met een groep nabestaanden van verschillende aantallen. Geen dag is hetzelfde. Na een uitvaartdienst heb je ongeveer een uur met de nabestaanden, waardoor je ze een beetje leert kennen. Een meneer die nog een koffie wil, of die dame die dol was op het worstenbroodje – dan breng ik er gewoon nog eentje. Het is niet alleen maar een plakje cake of broodje,' zegt ze. ‘Het betekent echt heel veel voor nabestaanden die net afscheid van een naaste hebben genomen. Als je dan op het juiste moment een koffie of glas water brengt, een tissue aanbiedt of de weg naar het toilet wijst, geeft hen dat wat verlichting. Dat raakt je echt.’ Het artikel gaat verder hieronder. 

Geen dag is hetzelfde

Eva voelt zich inmiddels als een vis in het water op de vaste zaterdag dat ze haar diensten draait. ‘Het is allemaal zeer overzichtelijk,’ legt ze uit. ‘Een tot drie diensten per dag op vaste tijdstippen, elk met een groep nabestaanden van verschillende aantallen. Geen dag is hetzelfde. Na een uitvaartdienst heb je ongeveer een uur met de nabestaanden, waardoor je ze een beetje leert kennen. Een meneer die nog een koffie wil, of die dame die dol was op het worstenbroodje – dan breng ik er gewoon nog eentje. Het is niet alleen maar een plakje cake of broodje,' zegt ze. ‘Het betekent echt heel veel voor nabestaanden die net afscheid van een naaste hebben genomen. Als je dan op het juiste moment een koffie of glas water brengt, een tissue aanbiedt of de weg naar het toilet wijst, geeft hen dat wat verlichting. Dat raakt je echt.’ 

Ruimte voor plezier

Ook over de arbeidsvoorwaarden bij DELA is Eva goed te spreken. ‘Dit werk sluit goed aan op mijn studie: de ene week veel uren, de andere minder, afhankelijk van examens of vakanties. In de zomer werkte ik superveel, omdat ik vrij was van mijn studie. En maximaal tot acht uur 's avonds, dus geen late shifts,’ vertelt Eva.’ ‘Bovendien is het niet altijd serieus en treurig hier hoor,’ benadrukt ze. ‘We zijn professioneel met gasten, maar onderling is er genoeg ruimte voor grappen en plezier.’ 

Met een voldaan gevoel naar huis

Ook is er constant ruimte voor verbeteringen. ‘Iedere suggestie die de service verder verbetert is welkom. Ik opperde laatst dat het schoonmaakschema wat verouderd was en daardoor niet meer klopte met de tijden dat wij gasten ontvangen. Toen kreeg ik meteen de vraag om dit bij te werken. Iedereen doet er alles aan om werkzaamheden zoals schoonmaken zo goed mogelijk om de uitvaarten heen te plannen, zodat nabestaanden er zo min mogelijk van meekrijgen.’ 
Hoewel Eva na haar studie Communicatie een baan zal zoeken in die branche, overweegt ze in de weekenden bij DELA in de horeca te blijven werken. ‘Er zijn collega's die dat ook doen naast hun reguliere baan. Ik zie mezelf dat ook wel doen. Ik krijg bij DELA de ruimte om me op alle vlakken te blijven ontwikkelen. Ik had voorheen nog nooit een dienblad vastgehouden,’ vertelt ze trots. ‘Nu loop ik met een vol dienblad door het restaurant – iedereen kan dat leren.’ 
Wat het werk zo dankbaar maakt? ‘Wanneer nabestaanden klaar zijn om te vertrekken en dan nog even terugkomen om je te bedanken. Dan weet ik: ik heb het goed gedaan en dan ga ik met een voldaan gevoel naar huis.’ 
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in en ontvang de vacatures die bij je passen direct in je mailbox!