Danny Sandmann, senior medewerker crematorium: 'Ik was nieuwsgierig naar de uitvaartbranche en dan vooral naar wat er zich achter de schermen afspeelt.'

Doorgroeien, jezelf ontwikkelen, kansen creëren, relevant blijven en met plezier werken. DELA heeft veel aandacht voor haar medewerkers.  Collega’s vertellen over hun persoonlijke reis binnen DELA.  Dit keer het persoonlijke verhaal van Danny Sandmann.
Danny Sandmann werkt nu dertien jaar voor Coöperatie DELA. Hij begon als zaterdaghulp bij crematorium Den en Rust en groeide door naar Senior medewerker crematorium. 

Afscheid hoort bij het leven

Van huis uit werd Danny al op jonge leeftijd betrokken bij afscheid. ‘Mijn ouders namen mij altijd mee naar uitvaarten. Het hoort bij het leven, vonden zij. Ik was vaker bij een uitvaart dan bij een bruiloft,’ zegt hij met een knipoog.  
Toen hij wat ouder was sprak hij mooie woorden tijdens de uitvaart van zijn grootvader. ‘Mijn speech werd opgemerkt door de uitvaartverzorgster. Ze liet mij na afloop van de dienst weten dat ik best wel eens geschikt zou kunnen zijn voor het beroep van uitvaartverzorger. Maar ik was negentien jaar en deed de pabo. Ik wilde leraar in het basisonderwijs worden. Ik dacht er niet over na om een functie in de uitvaartwereld te kiezen.’ .  

Interesse in de uitvaartbranche

Danny werkte naast zijn studie bij een callcenter, maar wilde meer. Hij wilde iets betekenen voor mensen, een bijdrage leveren. Dat was het moment dat hij toch ging nadenken over een functie in de uitvaartwereld. ‘Ik was nieuwsgierig, vooral naar wat er zich achter de schermen afspeelt.‘ Hij stuurde een open sollicitatie naar twee crematoria. ‘Crematorium Den en Rust in Bilthoven belde en diezelfde dag zat ik, in een net pak, in het openbaar vervoer onderweg naar het sollicitatiegesprek. Tijdens het gesprek kreeg ik vrij snel de terugkoppeling dat ze mij wilden aannemen. En omdat ik in mijn sollicitatiebrief schreef dat ik bereid was om koffie te schenken en cake te snijden, was dat waarvoor ze mij aanstelden. Voor acht uur per week werd ik gastheer en verzorgde ik de catering op zaterdag.’ Koffietafels met koffie en cake waren destijds heel gebruikelijk. Tegenwoordig is het assortiment gelukkig veelzijdiger. 

Inzet wordt beloond

Het bleef niet alleen bij de horecataken. ‘Al snel ontving ik ook de gasten, viel ik in voor collega’s tijdens hun vakanties en hielp ik bij de asbestemming. Bij asbestemming wordt er gekozen wat er met de as van een overleden dierbare gebeurd. Ik begeleidde asverstrooiingen en hield adviesgesprekken over sierurnen en sieraden.’ Danny werkte al snel meer uren en groeide door naar een fulltime, allround medewerker. Desondanks bleef hij op papier gastheer voor acht uur. ‘Toen na twee jaar DELA het crematorium overnam, zorgde DELA ervoor dat ik het juiste contract kreeg. Vanaf dat moment was ik officieel medewerker crematorium, voor 38 uur. Dat noem ik sterk werkgeverschap, het goed regelen voor je medewerkers.’  Het artikel gaat verder hieronder

Nieuwe locatie, nieuwe kansen

In februari 2016 opende DELA een uitvaartlocatie in Utrecht: Domstede. ‘Bij Den en Rust was ik medewerker crematorium, maar deed daar voornamelijk asbestemmingen. Elke collega had op die locatie zijn of haar eigen taak, ook na de overname van DELA. Als ik alle werkzaamheden van een medewerker wilde doen, moest ik overstappen naar een andere locatie.’ Danny solliciteerde bij DELA Domstede en werd aangenomen. ‘Daar deed ik inderdaad alle werkzaamheden, maar twee jaar later miste ik ook daar de uitdaging. Op het moment dat ik wilde uitzoeken of uitvaartverzorger mijn volgende carrièrestap kon zijn, vroeg de locatiemanager mij om senior medewerker te worden. Dat aanbod kon ik niet afslaan. Als senior medewerker ben ik meewerkend voorman met extra verantwoordelijkheden. Ik coach collega’s, ik ben de schakel tussen het team en de locatiemanager en als de locatiemanager afwezig is, neem ik haar taken waar. Dat was precies de extra uitdaging die ik zocht en dat doe ik nog steeds met heel veel plezier.’  

Vakbekwaamheid en persoonlijke groei

Danny heeft kansen gezien en benut. Zoals hij destijds veel in de praktijk leerde van zijn collega’s, zo deelt hij nu zijn kennis om anderen te laten groeien. ‘Het gaat niet altijd om opleidingen en cursussen. Voor mijn huidige functie is geen cursus. Hierin ben ik goed begeleid door de locatiemanager. Maar het is wel goed om steeds opnieuw te kijken waar je jezelf in kunt verbeteren. Kortgeleden deed ik bijvoorbeeld een cursus ‘Gelaatsverzorging’. Dat heeft niets te maken met mijn functie als senior medewerker, maar het is wel een aanvulling op mijn vakbekwaamheid en vaardigheden.’  

Toekomstperspectief bij DELA

‘Ik voel me bij DELA Domstede als een vis in het water, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen en oren niet openhoud. Bij DELA kun je enorm veel kanten op. Dat biedt medewerkers kansen en de mogelijkheid om nieuwe uitdagingen aan te gaan.’ 
Ook DELA blijft ontwikkelen en groeien. ‘Het is een grote organisatie. Dan loop je het risico dat processen stroperig worden waardoor vooruitgang stagneert. Gelukkig is DELA daar heel alert op. Alle lagen van de organisatie komen bijvoorbeeld samen in rondetafelgesprekken. Zo krijg je overzicht en de goede inzichten om samen stappen te maken. Als je leert van ervaringen en elkaar, boek je vooruitgang. DELA heeft het goed voor elkaar én het is echt een fantastische werkgever.’   
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.