De bevlogenheid van onze medewerkers heeft ook een keerzijde.

Coöperatie DELA is onlangs uitgeroepen tot Worldclass Workplace winnaar in de branche Verzekeringen. Het is het eerste jaar dat DELA deelneemt aan het grootschalig onderzoek naar goed werkgeverschap, uitgevoerd door Effectory. HR Innovatieadviseur Bas van Gemert over het medewerkeronderzoek en het belang van tevreden medewerkers voor een excellente dienstverlening richting alle leden en hun families.

Dit Beste Werkgeverskeurmerk wordt toegekend aan elke organisatie die boven de benchmark scoort van een bepaalde regio of wereldwijd.

Centraal en decentraal tevredenheid meten

Dit is het eerste jaar dat DELA het medewerkersonderzoek liet uitvoeren door Effectory. Bas legt uit dat dit meerdere voordelen kent. ‘Het geeft ons de mogelijkheid zelf te beslissen over welke onderwerpen we wanneer feedback willen van onze collega’s. Dit kan zowel centraal als decentraal. Handig bij een organisatie als die van ons, met sectoren als Uitvaartverzorging, Uitvaartdiensten, Coöperatie & Verzekeren, het Klantencontactcentrum en Holding en Staf. En zeker nu onze organisatie samen is gesmolten met die van Yarden; twee organisaties en twee culturen die samen verder gaan.’ Elke sector en team is anders en vraagt mogelijk om een decentrale aanpak. Bas is daarnaast te spreken over het dashboard voor medewerkers en leidinggevenden. ‘Via een dashboard krijg je duidelijk inzicht in de resultaten. Leidinggevenden zien de scores van hun teams en daarnaast kun je je eigen scores bekijken. Bij een groot aantal vragen staan tips en ideeën om er zelf praktisch mee aan de slag te gaan. Op deze manier zit je dus zelf aan het stuur van je eigen (team)ontwikkeling.’

Van samen leren naar samen presteren

Vanuit DELA’s strategie is het van belang dat intern de beweging wordt gemaakt van samen leren naar samen presteren. Om te weten waar je staat in deze beweging en waar je eventueel op moet bijsturen, is volgens Bas meten dan onmisbaar. ‘Elk kwartaal meten we de voortgang op deze beweging. We stellen onszelf de vraag; in welke mate zijn we nu écht een presterende organisatie? Ik vind het daarbij belangrijk dat we niet té vaak meten. Goed luisteren naar wat er daadwerkelijk wordt gezegd, vervolgens keuzes maken en prioriteiten stellen. Wat gaan we aanpakken? En dit alles moet ten slotte goed en duidelijk intern gecommuniceerd worden.’

Duurzaam blijven presteren

De behoeften van onze leden vormen ons uitgangspunt in de doorontwikkeling van nieuwe producten en diensten. We willen meer voor ze betekenen in het domein Overlijden & doorgeven. Zo bouwen we aan een steeds sterkere relatie met onze leden. Volgens Bas kent de beweging van samen leren naar samen presteren drie kritische succesfactoren. ‘Allereerst bouwen we aan sterke teams, zodat we samen optimaal resultaat voor onze leden en hun families behalen. Daarnaast staat persoonlijke ontwikkeling centraal, zodat alle collega’s duurzaam kunnen blijven presteren. Tot slot biedt HR heldere kaders en handvatten om de beweging op gang te brengen en te houden.’

Harmonie bewaren versus aanspreken

Het onderzoek van Effectory laat heel duidelijk zien dat DELA-medewerkers zeer bevlogen en betrokken zijn, legt Bas uit. ‘Als branchewinnaar blinken we uit in het thema “Bevlogenheid” en scoren we met name hoog op de onderwerpen: “zinvol werk”, “passen bij de organisatie” en “team draagt bij aan het succes van de organisatie”. Een valkuil is dat veel collega’s graag zo lang mogelijk de harmonie bewaren. Het is dan ook niet vreemd dat de grootste winst te halen is op het aanspreken op gedrag en resultaat.’ Wat Bas voor de toekomst hoopt? ‘Dat alle collega’s met plezier de dialoog durven te voeren. Het doel? Het nog beter te doen voor alle leden en hun families. Nog meer kijken naar ons eigen aandeel, met daarnaast verantwoordelijkheid voor het teamresultaat.’

DELA
Voor Elkaar.

Bij DELA doe je ertoe. We staan midden in het leven en zetten áltijd een stap extra. Gedreven door passie halen wij het maximale uit het leven, zowel zakelijk als privé. Bij ons krijg je vanaf dag één het vertrouwen. Als coöperatie staan we midden in de maatschappij. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid daarom ook serieus, zodat we de aarde zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Dat betekent dat we zorgen dat we onze CO2 footprint verlagen, zuinig zijn met grondstoffen én dat we ook op sociaal vlak onze bijdrage leveren. Zo zetten wij ons actief in voor goede doelen en krijgt elke werknemer elk jaar één dag om zich in te zetten voor een goed doel naar keuze. Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden binnen DELA?

Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Meld je hier aan voor de job alert!