De ambitie om nóg meer voor haar leden te kunnen betekenen zorgt ervoor dat coöperatie DELA van koers wijzigt met een nieuwe strategie. Ingrid Baens - Ruhl is clustermanager van negen regio’s en heeft binnen het MT de focus op het thema klantgerichtheid. Vanuit dat aandachtsgebied is zij sinds 2020 betrokken bij de nieuwe klantstrategie. Ze vertelt over hoe daarmee de leden niet alleen centraal staan maar zelfs ook een zeer belangrijk onderdeel worden van de nieuwe koers. Dat pakt DELA groots en grondig aan en start hiervoor zelfs met nieuwe ontwikkelteams in september.

Terug naar de tekentafel voor een nieuwe missie

DELA startte 85 jaar geleden met de missie om iedereen een waardig afscheid te kunnen geven. Ten tijde van de oprichting was een mooie uitvaart voornamelijk alleen te betalen voor mensen met veel geld of personen van een bepaalde rang of stand. In een Eindhovens café ontstond de coöperatie met de gedachte om met financiële inleg van leden uitvaarten te regelen voor iedereen. DELA heet niet voor niets DELA, het is de afkorting voor ‘draag elkanders lasten’.

Ingrid: “Dus als je daar dan naar kijkt en je bent ‘mission driven’, kun je wel zeggen dat die missie geslaagd is”. Vandaag de dag kan iedereen een waardig afscheid krijgen. Ongeacht je achtergrond, rang of stand. Daarmee stopt de ambitie van DELA, met zo’n 5,5 miljoen leden, natuurlijk niet. Door de jaren heen zijn de producten en diensten van DELA steeds verder ontwikkeld.

Met de koerswijziging wil de coöperatie vanuit de solidariteitsgedachte waarmee ze ooit startte, haar leden nóg meer centraal zetten. Van ‘Polis centraal’ naar ‘Lidmaatschap centraal’.

Dit is de nieuwe missie van DELA

Ingrid: “Wij willen nog veel beter begrijpen wat onze leden nodig hebben. Wat kunnen wij ze bieden? Welke behoefte hebben ze? Wij gaan het dus echt omdraaien: niet meer producten en diensten ontwikkelen vanuit ons eigen perspectief, maar door in gesprek te gaan met onze leden om uit te vinden wat zij precies nodig hebben. Als je dat weet, kun je nieuwe en bestaande diensten en producten verder ontwikkelen waarmee we leden nog beter kunnen voorzien in hun behoeften en wensen”. In plaats van de producten zelf te bedenken en in het schap te leggen, gaat DELA meer vanuit de coöperatie werken. Samen met haar leden dus.

Onderzoeken en out of the box denken

Met design thinking begin je altijd bij de behoefte van de leden. Ingrid legt uit: “bij een concrete klantvraag proberen we de diepte in te gaan door een de vraag zoveel mogelijk af te pellen. Wij proberen te achterhalen wat de achterliggende gedachte van die vraag is. Waarom wil die persoon dat en hoe ziet dat er dan uit?” Zo’n klantvraag hoeft overigens niet per se een vraag te zijn over een bestaand product, DELA wil voor haar leden zeker ook out of the box denken om een passend product te ontwikkelen.

Multidisciplinaire ontwikkelteams ontwikkelen op maat

Met behulp van heel veel creatieve werkvormen gaan de ontwikkelteams aan de slag met de extra verkregen informatie van de leden en kan er een nieuw of verbeterd product ontwikkeld worden. “Wij checken het hele werkproces bij onze leden of we met de oplossingsrichting op de goede weg zijn en of het aansluit bij hun vraag of wens”, zegt Ingrid, “alleen dan kun je door de bril van je leden naar je producten en diensten kijken”. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar de uitdaging zit ‘m steeds weer in: de tijd nemen, puzzelen en begrijpen welke behoefte er nu echt ligt. Steeds de vraag stellen: “welk probleem gaan we nu eigenlijk oplossen en welke oplossing past daarbij?”

Die ontwikkelteams worden dus heel belangrijk en niet alleen voor leden. Ze werken vooral nauw samen met team ‘Luisterend oor’ dat zich richt op klantinformatie en klantfeedback: wat vertellen onze klanten ons. Daarnaast leggen de teams natuurlijk ook verbinding met de diverse interne stakeholders, denk bijvoorbeeld aan collega's op de crematoria en uitvaartcentra, betrokken managers en collega's van IT.  “Onze ontwikkelteams gaan het nieuwe DELA, het nieuwe lidmaatschap bouwen. Hoe tof is dat?!”, zegt Ingrid trots.

DELA
Voor Elkaar

Bij DELA doe je ertoe. We staan midden in het leven en zetten áltijd een stap extra. Gedreven door passie halen wij het maximale uit het leven, zowel zakelijk als privé. Bij ons krijg je vanaf dag één het vertrouwen. Als coöperatie staan we midden in de maatschappij. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid daarom ook serieus, zodat we de aarde zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Dat betekent dat we zorgen dat we onze CO2 footprint verlagen, zuinig zijn met grondstoffen én dat we ook op sociaal vlak onze bijdrage leveren. Zo zetten wij ons actief in voor goede doelen en krijgt elke werknemer elk jaar één dag om zich in te zetten voor een goed doel naar keuze. Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden binnen DELA?

Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.