‘Datagedreven en vanuit gelijkwaardigheid zoeken naar nieuwe medewerkers op een krappe arbeidsmarkt’

Jasper van Beers werkt sinds 2017 als recruiter binnen coöperatie DELA. Na een universitaire opleiding Marketing koos de 31-jarige na Rabobank en Welten voor DELA als werkgever. Iets wat Jasper enorm intrigeert is het menselijk brein bij het maken van beslissingen. Het maken van echte verbinding met mensen en het achterhalen van wat hen drijft in hun keuzes, vindt hij het mooiste wat er is. 

Er is een knap staaltje mensenkennis nodig voor de functie van recruiter. Jasper: ‘Ik wil verbinding maken en de sollicitant een vertrouwde en veilige omgeving bieden zodat hij of zij zichzelf kan zijn. Door goede vragen te stellen en oprecht te luisteren vorm ik een beeld over iemand en zijn of haar geschiktheid. In tijden van enorme krapte op de arbeidsmarkt vragen we Jasper naar zijn rol, naar dat wat hem drijft en waar zijn hart een sprongetje van maakt.  

Marketing versus recruitment

22 jaar was hij, toen hij zijn hbo-diploma op zak had. Jasper rondde zijn studie commerciële economie in Eindhoven succesvol af. ‘Ik vond het interessant en haalde goede cijfers, maar miste de diepgang.’ Een meer wetenschappelijke benadering was wat hij zocht en dat vond hij in de master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. ‘Waar ik op het HBO vooral leerde hoe je bepaalde dingen deed, leerde ik hier veel meer verklaren waarom dingen zo werken. En hoe maken mensen keuzes en wat drijft hen hierin? Hoe onderbouw je dat met data-analyse? Dat vind ik ongelofelijk interessant. Data vertellen je verhalen en leveren hele waardevolle inzichten op om te verbeteren.’ Vaker krijgt Jasper de vraag waarom hij nu als recruiter werkt binnen de HR-afdeling van DELA. ‘Mensen snappen de link niet altijd, maar het ligt dichter bij elkaar dan je denkt. Ik studeerde af op het keuzeproces bij het afsluiten van een hypotheek. Een soortgelijk traject doorlopen sollicitanten op het moment dat ze zich oriënteren op een volgende mooie stap. Wat beweegt hen te kiezen voor DELA? En hoe kunnen we daar zo goed mogelijk op inspelen?’

Gelijkwaardigheid in sollicitatiegesprek

Naast de cijfers kan Jasper niet zonder het menselijke en verbindende aspect in zijn rol als recruiter. ‘Ik leer mensen echt kennen. Tijdens een sollicitatiegesprek probeer ik in een uur een zo goed mogelijk beeld van iemand te vormen.’ Daar is ook mensenkennis voor nodig. ‘Dat leer je niet tijdens je studie, maar het is een kwestie van ervaring en ook wel karakter. Gelijkwaardigheid tussen de sollicitant en werkgever vind ik heel belangrijk. In een gesprek verken ik samen met de sollicitant of een functie passend is. Een gesprek van mens tot mens, zodat mensen zich echt open kunnen stellen in dat uurtje dat we samen hebben.’ 

Ben ik wel goed genoeg?

Elke kandidaat solliciteert met de hoop aangenomen te worden op een functie. Jasper vertelt: ‘Iemand vindt zichzelf geschikt, en na een oriëntatie volgt de brief en daadwerkelijke sollicitatie. Wanneer we onvoldoende aansluiting zien kan ik  de vervelende boodschap niet veranderen, maar wel de manier waarop ik dat doe. Ik wil iemand iets meegeven en nooit mensen het gevoel geven dat ze niet goed  genoeg zijn.’ Het komt weleens voor dat er onbegrip is vanuit een sollicitant na een afwijzing. Jasper snapt dat ook wel. ‘Wanneer je erg enthousiast bent over een vacature is een afwijzing per definitie niet iets waar je op hoopt. Je weet ook niet wat iemands situatie is. Ik laat mensen hun verhaal doen bij me en laat ze merken dat ik mij oprecht voor kan stellen dat dit niet het bericht  is waar ze op hoopten. Dat is vaak al genoeg. Wat me ook opvalt, is dat  uitvaartverzorgers die niet aan worden genomen zich vaak persoonlijk voelen  afgewezen.’ Hoe dat komt? ‘Het beroep van uitvaartverzorger voelt voor veel  sollicitanten vaak als een roeping. Daar niet geschikt voor worden gevonden, kan dan hard aankomen. Daar houd ik altijd rekening mee.’ Ondanks de afwijzing probeer ik iemand met een positief gevoel terug laten kijken op DELA én op zichzelf. Dat is wat Jasper belangrijk vindt. 'Het gevoel dat ze geen nummertje zijn en dat er oprecht naar ze is geluisterd.’

Krappe arbeidsmarkt

Dat de arbeidsmarkt krap is, is vast niemand ontgaan. Ook binnen coöperatie DELA is dat voelbaar. Jasper ziet veel meer vacatures dan voorheen die wat langer open staan en minder reacties opleveren. ‘Halverwege 2022 zitten we al op het aantal waar we vorig jaar mee afsloten. Het is druk, maar gelukkig nog behapbaar. Over het algemeen lukt het wel om vacatures in te vullen. Gemiddeld doen we daar zo’n 60 dagen over. We werken ook nauw samen met Lianne van der Steen, onze adviseur arbeidsmarktcommunicatie.’ Campagnes om gericht nieuwe collega’s te bereiken zijn dan ook onmisbaar. DELA profileren als werkgever en het laden van het werkgeversmerk behoren tot haar voornaamste activiteiten. ‘Gelukkig werken we hier ook steeds meer data-gedreven, waardoor we heel gericht acties kunnen uitzetten en monitoren.’

Ontwikkelingen binnen HR

In vijf jaar tijd is er veel veranderd. Jasper vertelt hoe de Recruitment-afdeling is gegroeid. ‘Ook zie ik dat we veel stappen hebben gezet als het gaat om stuurinformatie. We sturen op dashboards en maken inzichtelijk welke aanvragen open staan, wat de gemiddelde doorlooptijden en verloop zijn en wat de NPS is onder managers en sollicitanten.’ Kortom, meer meten om daarvan te leren en op tijd in actie om te kunnen zetten. ‘Als iemand vijf jaar geleden had gevraagd naar de doorlooptijd van een vacature, hadden we dat niet concreet kunnen benoemen. Ik heb nu veel meer handvatten om mijn werk goed te kunnen doen.’ Daarnaast kent elke sector binnen DELA – zoals Uitvaartdiensten, Uitvaartverzorging, Klantencontactcentrum, Holding Staf en Coöperatie en Verzekeren – een eigen HR Business partner. Jasper: ‘Zij zijn het eerste aanspreekpunt vanuit de sectoren en wij haken aan wanneer er recruitment gerelateerde zaken besproken worden. Samen met mijn collega’s van opleiden & ontwikkelen en arbo & gezondheid vormen we het team HR-specialisten. Wij voorzien de HR Business partners van alle informatie en spreken gezamenlijk met het MT.’

DELA
Voor Elkaar

Bij DELA doe je ertoe. We staan midden in het leven en zetten áltijd een stap extra. Gedreven door passie halen wij het maximale uit het leven, zowel zakelijk als privé. Bij ons krijg je vanaf dag één het vertrouwen. Als coöperatie staan we midden in de maatschappij. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid daarom ook serieus, zodat we de aarde zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Dat betekent dat we zorgen dat we onze CO2 footprint verlagen, zuinig zijn met grondstoffen én dat we ook op sociaal vlak onze bijdrage leveren. Zo zetten wij ons actief in voor goede doelen en krijgt elke werknemer elk jaar één dag om zich in te zetten voor een goed doel naar keuze. Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden binnen DELA?

Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Meld je hier aan voor de job alert!