Roger: ‘Wij komen kort na de uitvaart bij mensen thuis om hen op weg te helpen met de afhandeling van de nalatenschap en leggen ze uit hoe ze de nalatenschap aanvaarden of juist niet. 

Heb jij het goed geregeld voor je nabestaanden? Tijdens het jaarlijks Nationaal Onderzoek naar de dood van coöperatie DELA gaven de deelnemers antwoord op diverse vragen. Bijvoorbeeld op de vraag of zij voor hun nabestaanden hun (digitale) nalatenschap hebben geregeld en of rouwverlof wettelijk geregeld moet worden. De zeer ervaren coöperatieconsulenten Roger Mutsaers en Arthur Penders delen hun ervaringen uit de praktijk.  

Dit doet een coöperatieconsulent 

Het vastleggen of bespreken van je uitvaartwensen en nalatenschap kan lastig zijn. Nóg lastiger is het voor nabestaanden om deze wensen goed uit te voeren en de nalatenschap af te handelen. Bij DELA begrijpen we dat heel goed. Om alles zo goed mogelijk te regelen, komen Arthur en Roger bij mensen thuis die daar hulp bij willen. De coöperatieconsulenten van DELA hebben niet alleen brede kennis van uitvaarten en nalatenschappen. Zij maken het mogelijk dat iemand goed geïnformeerd de juiste, persoonlijke keuzes maakt. Zowel voor als na de uitvaart. En zowel voor zichzelf als voor de nabestaanden. 

Administratieve ondersteuning na een overlijden  

Volgens het nationaal onderzoek heeft één op de vijf Nederlanders behoefte aan hulp bij de administratieve afwikkeling na een overlijden. Deze behoefte is zelfs groter dan de behoefte aan contact met bekenden of lotgenoten. Het afwikkelen van een nalatenschap is tenslotte een omvangrijke en lastige taak. Roger legt uit: ‘Wij komen kort na de uitvaart bij mensen thuis om hen op weg te helpen met de afhandeling van de nalatenschap en leggen ze uit hoe ze de nalatenschap aanvaarden of juist niet. Vervolgens moeten nabestaanden veel regelen: van het stopzetten van abonnementen tot het opzeggen van huur, hypotheek en verzekeringen. Dan is het handig om te weten hoe de totale nalatenschap er uitziet. Als de overleden dierbare niets heeft vastgelegd, is dat best ingewikkeld.’  
Arthur vult aan: ‘Vroeger konden we via papieren bankafschriften achterhalen waar iemand betalingsverplichtingen had. Tegenwoordig gaat er ontzettend veel digitaal via ‘mijn-omgevingen’ waarvoor je inloggegevens nodig hebt. En denk ook aan documenten zoals een trouwboekje of een kentekenbewijs. Nabestaanden weten vaak niet waar dat soort documenten opgeborgen zijn. Het is voor nabestaanden een enorme klus om alles te achterhalen. Dat mensen graag hulp willen bij de administratieve afwikkeling, herken ik zeker. En hoewel wij ze daar zo goed mogelijk bij helpen, is het natuurlijk mooier als iedereen het vooraf zelf goed regelt.’  

De nalatenschap: we staan er te weinig bij stil

Een grote meerderheid, zo’n 64%, van de Nederlanders heeft nog geen testament en maar liefst 84% heeft niets geregeld voor hun digitale nalatenschap.  Wel heeft 64% van de 65-plussers “iets” geregeld en vastgelegd in een schriftelijk of digitaal document, volgens het onderzoek. 
Arthur merkt in zijn werk dat veel mensen hun uitvaart wel regelen, maar vergeten stil te staan bij de nalatenschap. ‘Het is belangrijk om ook na te denken over wat je achterlaat. Zo was ik ooit bij een familie met drie kinderen. Hun ouders overleden kort na elkaar. Over de nalatenschap stond maar weinig op papier. De kinderen hadden alle drie een andere interpretatie over de verkoop van het huis en de auto. Daarover ontstond een pittige discussie tussen de drie. Ik had het enorm met ze te doen. Zij zaten nog midden in hun verdriet en moesten grote beslissingen nemen. Hadden hun ouders alles goed vastgelegd, dan hadden zij hun kinderen een hoop frustratie bespaard.’   Het artikel gaat verder hieronder
‘Mijn ervaring,’ zegt Roger, ‘is dat mensen het voor zich uitschuiven omdat ze hopen 80 jaar te worden. Jongeren zien daarom de noodzaak niet. Zij hebben meestal geen uitvaartverzekering en sparen daar ook niet voor, laat staan dat zij hun nalatenschap vastleggen.’ Maar Roger wijst ons ook op de veranderende maatschappij. ‘Het aantal eenpersoonshuishoudens groeit enorm. Niet iedereen heeft een partner of kind die na het overlijden alles erft of regelt. Ik begrijp heel goed dat alleenstaanden daarmee worstelen.’  Het artikel gaat verder hieronder

Dit doet een coöperatieconsulent 

Het vastleggen of bespreken van je uitvaartwensen en nalatenschap kan lastig zijn. Nóg lastiger is het voor nabestaanden om deze wensen goed uit te voeren en de nalatenschap af te handelen. Bij DELA begrijpen we dat heel goed. Om alles zo goed mogelijk te regelen, komen Arthur en Roger bij mensen thuis die daar hulp bij willen. De coöperatieconsulenten van DELA hebben niet alleen brede kennis van uitvaarten en nalatenschappen. Zij maken het mogelijk dat iemand goed geïnformeerd de juiste, persoonlijke keuzes maakt. Zowel voor als na de uitvaart. En zowel voor zichzelf als voor de nabestaanden. 

Administratieve ondersteuning na een overlijden  

Volgens het nationaal onderzoek heeft één op de vijf Nederlanders behoefte aan hulp bij de administratieve afwikkeling na een overlijden. Deze behoefte is zelfs groter dan de behoefte aan contact met bekenden of lotgenoten. Het afwikkelen van een nalatenschap is tenslotte een omvangrijke en lastige taak. Roger legt uit: ‘Wij komen kort na de uitvaart bij mensen thuis om hen op weg te helpen met de afhandeling van de nalatenschap en leggen ze uit hoe ze de nalatenschap aanvaarden of juist niet. Vervolgens moeten nabestaanden veel regelen: van het stopzetten van abonnementen tot het opzeggen van huur, hypotheek en verzekeringen. Dan is het handig om te weten hoe de totale nalatenschap er uitziet. Als de overleden dierbare niets heeft vastgelegd, is dat best ingewikkeld.’  
Arthur vult aan: ‘Vroeger konden we via papieren bankafschriften achterhalen waar iemand betalingsverplichtingen had. Tegenwoordig gaat er ontzettend veel digitaal via ‘mijn-omgevingen’ waarvoor je inloggegevens nodig hebt. En denk ook aan documenten zoals een trouwboekje of een kentekenbewijs. Nabestaanden weten vaak niet waar dat soort documenten opgeborgen zijn. Het is voor nabestaanden een enorme klus om alles te achterhalen. Dat mensen graag hulp willen bij de administratieve afwikkeling, herken ik zeker. En hoewel wij ze daar zo goed mogelijk bij helpen, is het natuurlijk mooier als iedereen het vooraf zelf goed regelt.’  

De nalatenschap: we staan er te weinig bij stil

Een grote meerderheid, zo’n 64%, van de Nederlanders heeft nog geen testament en maar liefst 84% heeft niets geregeld voor hun digitale nalatenschap.  Wel heeft 64% van de 65-plussers “iets” geregeld en vastgelegd in een schriftelijk of digitaal document, volgens het onderzoek. 
Arthur merkt in zijn werk dat veel mensen hun uitvaart wel regelen, maar vergeten stil te staan bij de nalatenschap. ‘Het is belangrijk om ook na te denken over wat je achterlaat. Zo was ik ooit bij een familie met drie kinderen. Hun ouders overleden kort na elkaar. Over de nalatenschap stond maar weinig op papier. De kinderen hadden alle drie een andere interpretatie over de verkoop van het huis en de auto. Daarover ontstond een pittige discussie tussen de drie. Ik had het enorm met ze te doen. Zij zaten nog midden in hun verdriet en moesten grote beslissingen nemen. Hadden hun ouders alles goed vastgelegd, dan hadden zij hun kinderen een hoop frustratie bespaard.’   
‘Mijn ervaring,’ zegt Roger, ‘is dat mensen het voor zich uitschuiven omdat ze hopen 80 jaar te worden. Jongeren zien daarom de noodzaak niet. Zij hebben meestal geen uitvaartverzekering en sparen daar ook niet voor, laat staan dat zij hun nalatenschap vastleggen.’ Maar Roger wijst ons ook op de veranderende maatschappij. ‘Het aantal eenpersoonshuishoudens groeit enorm. Niet iedereen heeft een partner of kind die na het overlijden alles erft of regelt. Ik begrijp heel goed dat alleenstaanden daarmee worstelen.’  Het artikel gaat verder hieronder
Arthur voegt daaraan toe: ‘Wij vragen mensen goed na te denken over hun wensen en deze vast te leggen op papier of online. Hoe je het regelt maakt niet uit, maar vergeet niet om je nabestaanden te vertellen waar ze de informatie kunnen vinden zodra zij dat nodig hebben.’ Voor een vast bedrag per maand zorg je ervoor dat je de uitvaart krijgt die jij wil met een verzekering. ‘Waarom zou je dat niet doen? We hebben allemaal een brandverzekering, maar niet allemaal een spaarpotje of verzekering voor onze uitvaart. Terwijl ons overlijden 100% gegarandeerd is en een brand (gelukkig) niet.’  

Rouwverlof voor verdriet en praktische zaken

Ruim de helft van de ondervraagden vindt dat rouwverlof wettelijk geregeld moet worden. Op dit moment bepalen werkgevers zelf hoeveel verlof een werknemer krijgt na het verlies van een dierbare. Bijna de helft van de ondervraagden geeft de voorkeur aan twee weken rouwverlof direct na het overlijden. Anderen willen liever tien dagen verlof die ze flexibel kunnen opnemen binnen twee jaar na het overlijden
Beide heren pleiten ook voor een wettelijke regeling. Roger: ‘De term rouwverlof suggereert dat je verlof krijgt om je verdriet te verwerken, maar omdat een rouwperiode enorm per persoon verschilt, zou ik liever spreken van wettelijk rouwregelverlof. Het afhandelen van de nalatenschap kost behoorlijk wat tijd. Het zou fijn zijn als een werknemer een aantal dagen kan opnemen om zaken te regelen, zowel voor als na de uitvaart.’ 
Arthur is het hiermee eens: ‘Verdriet kun je niet aan- en uitzetten. Iedereen rouwt op zijn eigen manier. De één wil snel weer aan het werk voor afleiding, terwijl de ander liever drie weken op de bank blijft. Rouw is ontzettend persoonlijk, en daarom is het lastig om een vaste verlofperiode te bepalen. Door in te steken op rouwregelverlof, geef je mensen de ruimte om zaken te regelen zoals een notarisbezoek of het opruimen van een huis.’  

Rouw is rauw

Roger verwoordt het mooi: ‘Rouw is rauw. Nabestaanden worden geconfronteerd met de eerste keer feestdagen en verjaardagen zonder hun dierbare. Daarna gaan de scherpe randjes ervan af omdat ze langzaam wennen aan die lege plek. Dan is het fijn als een werkgever aandacht en begrip heeft, maar persoonlijk denk ik niet dat een wettelijk verlof daarbij helpt. Iedereen moet hier helaas op zijn eigen manier doorheen komen.’ 

Regel het voor je nabestaanden 

Arthur ‘Gelukkig zien we dat mensen actie ondernemen zodra ze geconfronteerd met de gevolgen van het niet regelen. Bijvoorbeeld als ze zelf een naaste hebben verloren en alles moesten uitzoeken. Maar ons werk stopt nooit. Er moet zoveel geregeld worden voor en na een overlijden. DELA heeft mooie documenten die daarbij helpen, maar onze meerwaarde zit ‘m in het persoonlijke contact. Wij zijn voor nabestaanden een vraagbaak, informatiebron en luisterend oor in één. Mensen vinden het heel fijn dat wij daarvoor bij hun aan de keukentafel zitten. Maar onze boodschap blijft: zet alles goed op papier. Daarmee help jij je nabestaanden enorm, ook als wij ze helpen.’ 
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.