De medewerker mix

Een functie, twee verhalen

In onze organisatie werken getalenteerde medewerkers met uiteenlopende achtergronden. Hierdoor ontstaat een schitterende harmonie van vaardigheden en perspectieven. Deze mix maakt ons sterk en brengt ons samen. In dit tweeluik vertellen medewerkers accounting Burcu Aktas-Uludag en Femke van Gerven over hun mooie vak.

Wat heb je gestudeerd?

Burcu: ‘‘Ik heb bedrijfsadministratie gestudeerd op het Summa College in Eindhoven.’
Femke: ‘Ik heb bedrijfskunde met Finance als specialisatie gedaan op de Avans Hogeschool in Den Bosch

Wat deed je hiervoor voor werk?

Burcu: ‘Ik heb zes jaar de administratie gedaan voor een vleesverwerkingsbedrijf. Toen ik in m’n zwangerschapsverlof zat, kwam de vacature voor medewerker accounting bij DELA voorbij. Ik wilde al langer een switch maken naar een coöperatief bedrijf. Een goede vriendin van me werkt bij DELA en is altijd super enthousiast over haar werk. Ik dacht dus: Dit is mijn kans!’
Femke: ‘Ik heb twee jaar lang gewerkt bij een e-commercebedrijf, maar die cultuur was te commercieel voor me. Ik wil echt iets kunnen betekenen voor mensen en de wereld. Bij DELA kan ik mijn liefde voor mensen combineren met mijn passie voor financiën. Ik werk hier nu ruim een jaar en zit helemaal op m’n plek!’

Hoe ziet een werkdag van een medewerker accounting eruit?

Burcu: ‘Ik werk op de afdeling ‘premie-afhandeling’ en verwerk de premiebetalingen die dagelijks binnenkomen van onze leden. Het is secuur werk, want de betalingen komen niet altijd goed door. Als mensen een verkeerd polisnummer aangeven, moet ik er bijvoorbeeld voor zorgen dat de betaling toch wordt gekoppeld aan de juiste verzekerde. Daarnaast begeleid ik stagiaires en houd ik onze mailbox met vragen bij.’
Femke: ‘Ik werk op de afdeling ‘debiteuren’ en zorg er samen met mijn collega’s voor dat onze leden en klanten hun uitvaartnota’s betalen. De nota’s worden een paar weken na de uitvaart verstuurd, daarna hebben mensen 30 dagen tijd om te betalen. Omdat het zo’n emotionele periode is voor mensen, gebeurt dat niet altijd op tijd. We zoeken daarom persoonlijk contact, denken mee over oplossingen en treffen eventueel betalingsregelingen.’ Het artikel gaat verder hieronder

Met welke andere teams werk je veel samen?

Burcu: ‘Als leden een verkeerd bedrag overmaken, moet dat worden teruggestort. Daarvoor werken we samen met de afdeling ‘crediteuren/betalingen’. Daarnaast sparren we regelmatig met de andere afdelingen binnen accounting. De afdeling ‘debiteuren’ krijgt bijvoorbeeld veel uitdagende telefoontjes van nabestaanden en ook wij krijgen soms complexe vragen. We praten met elkaar over mogelijke benaderingen op oplossingen.’
Femke: ‘Facturen voor de nabestaanden worden bij DELA verstuurd vanaf de verschillende afdelingen en locaties. Als mensen ons benaderen met vragen daarover, zoeken wij contact met de betreffende afdelingen en locaties; we zijn als het ware een soort doorgeefluik. Samen met de afdelingen en locaties zoeken we naar oplossingen voor de nabestaanden.’ 

Wat vind je het mooiste aan jouw werk?

Burcu: ‘Ik ben er trots op dat ik een bijdrage lever aan diensten die belangrijk zijn voor mensen. Daarnaast hebben we een hele flexibele, begripvolle werkcultuur. Ik werk 32 uur, waarvan twee dagen thuis. Daardoor kan ik m’n werk goed combineren met m’n gezin. Mijn collega’s zijn lieve, warme mensen. Als ik vanwege m’n zoontje een keer eerder naar huis moet, vinden we altijd een goede oplossing.’
Femke: ‘Als mensen in zo’n emotionele periode betalingsproblemen hebben, zitten ze vaak met de handen in het haar. Wij denken dan graag op een betrokken en begripvolle manier met ze mee. Vaak lukt het om samen een goede oplossing te vinden en valt er echt een last van de schouders. Dat geeft me iedere keer weer een goed gevoel.’

Wat is het grootste misverstand over je werk?

Burcu: ‘In mijn cultuur - ik ben moslima - verloopt een uitvaart heel anders dan in Nederland. Als ik vertel dat ik bij DELA werk, denken moslims bijvoorbeeld vaak dat ik de wassing doe van overledenen. Ze zijn dan altijd een beetje opgelucht als ze horen dat ik ‘gewoon’ de administratie doe…’
Femke: ‘Zodra mensen het woordje ‘DELA’ horen, denken ze dat je werkt met overledenen. Ze hebben vaak geen idee hoe ontzettend veel afdelingen en medewerkers ‘achter de schermen’ zorgdragen voor de nabestaanden, leden of klanten. Als ik vertel dat ik bij accounting werk, zie je ze soms echt denken: Oh, dat is er ook?’

Wat voor eigenschappen moet een medewerker accounting hebben?

Burcu: ‘Je moet vooral heel gestructureerd en secuur zijn, want je werkt met het geld van andere mensen. Zet je een komma verkeerd, dan heeft dat meteen veel impact.’
Femke: ‘Je moet sociaal vaardig zijn, niet bang zijn om te bellen en financiële kennis hebben. Daarnaast moet je empathisch zijn, maar wel op je strepen kunnen blijven staan.’

Welk ander werk binnen DELA zou je weleens willen doen?

‘Ik houd van cijfertjes, maar werk ook graag met mensen. Binnen accounting zie ik mogelijke kansen om door te groeien en buiten accounting lijkt HR me erg interessant. Bij HR zou ik me bezig kunnen houden met allerlei vraagstukken rondom personeelsmanagement. Dat lijkt me mooi en uitdagend.’
Femke: ‘Het lijkt me leuk en uitdagend om door te groeien binnen Finance. Dat dat bij DELA kan, vind ik een groot voordeel. Onze Finance tak is heel breed en divers, dus ik kan er veel leren en mezelf blijven ontwikkelen.’
Mis nooit meer een interessante vacature van DELA en stel een job-alert

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.
Mis nooit meer een interessante vacature van DELA en stel een job-alert

Mis nooit meer een interessante vacature

Stel een job alert in met jouw persoonlijke voorkeur functies en locaties. Zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen, dan ontvang je van ons het vacature overzicht in jouw mailbox.