Monique: ‘Ik doe dit werk sinds september 2017, dus ruim 6 jaar.’
Rens: ‘Ik werk sinds 2009 bij DELA en sinds april 2022 in deze functie.’
Monique: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de producten en diensten die we aanbieden bij onze locaties. Van het verzorgen van de overledene, de verschillende vormen van een afscheidsdienst tot het aanbieden van tastbare herinneringen.’
Rens: ‘Ik ben verantwoordelijk voor drie projecten, waarvan ‘horeca in balans’ er eentje is. We onderzoeken manieren om onze gasten een beter en duurzamer horeca-aanbod kunnen bieden. Op een manier die past bij onze financiële doelstellingen.’
Monique: ‘Na het vwo ben ik via een werk- en leertraject bij de Rabobank terechtgekomen. Daar heb ik 26 jaar lang verschillende functies vervuld; lokaal, van locatiemanager tot hypotheekadviseur. In mijn laatste functie was ik vanuit Rabo Nederland als assortimentsmanager betrokken bij de ontwikkeling van moderne betaaloplossingen, zoals mobiel bankieren en iDEAL. Daarnaast heb ik een avondstudie Bedrijfskunde gedaan en afgerond.’
Rens: ‘Ik heb HBO Facility Management gestudeerd en ben vanuit mijn afstudeerstage bij DELA aan de slag gegaan. Eerst als stafmedewerker en daarna als teammanager bij de afdeling Facilitaire Diensten. Als teammanager was ik onder andere betrokken bij de renovatie van het hoofdkantoor.’
Monique: ‘Zowel bij de Rabobank als bij DELA ontwikkel ik producten die mensen ontzorgen. Het verschil is de emotionele laag bij DELA. Een afscheid kun je maar één keer doen. Het belang van dingen precies goed neerzetten is dus extra groot.’
Rens: ‘Als facilitair manager was ik altijd met honderd dingen tegelijk bezig: ik was de hele dag brandjes aan het blussen. Nu heb ik drie grotere projecten, waaraan ik rustig kan bouwen. Dat geeft me meer structuur en verdieping.’
Monique: ‘Ik vind dat we meer mogen kijken naar andere bedrijven in de dienstverlenende sector, zoals de horeca en de hotellerie. Die branches denken commerciëler dan wij en daar kunnen we wat van leren. We hebben bijvoorbeeld veel prachtige locaties die op het moment alleen worden gebruikt voor uitvaarten. Wat als we dat breder trekken? ‘Commercieel’ gaat niet alleen maar over geld verdienen, maar ook over het bieden van klantwaarde en kwaliteit.’
Rens: ‘Ik heb gemerkt dat het hoofdkantoor en de locaties soms nog niet optimaal in verbinding staan. Een goed voorbeeld is het nieuwe koffieconcept, dat we vorig jaar wilden invoeren. We hebben daarop een paar hoogwaardige barista-automaten geplaatst, maar de locaties waren er niet tevreden mee. Ik ben dus een dag mee gaan lopen. Wat bleek was dat er door het plaatsen van een automaat meer handjes nodig zijn. Een kop wordt immer maar één keer gebruikt, waardoor er meer afwas is. Bovendien moeten de medewerkers vaker lopen, want ze gaan niet meer met een kan maar met koppen rond. Dat was waardevolle input voor mij. Tegelijkertijd kon ik de medewerkers uitleggen dat we met een kwalitatief hoogwaardig product en goede dienstverlening oprechte aandacht willen hebben voor onze gast. Dat was voor de betreffende medewerkers weer goed om te weten. Kortom: Ik heb door deze ervaring geleerd dat we veranderingen beter moeten onderzoeken én beter moeten toelichten voordat we ze doorvoeren.’
Monique: ‘Onze locaties staan dagelijks klaar voor nabestaanden. Ze kunnen dat alleen maar optimaal doen, als alles eromheen goed geregeld is. Dat ik daaraan een bijdrage kan leveren, voelt heel goed.’
Rens: ‘Dat ik oplossingen mag bedenken en uitwerken die echt werken voor de locaties. Daarnaast sta ik in mijn huidige baan veel dichter bij de eindklant: mijn inspanningen hebben daardoor meer impact op de directe gastbeleving.’
Monique: ‘Op de locaties ontstaan veel goede ideeën, die soms helaas wat meer voeten in de aarde hebben. Een voorbeeld is het idee om broodjes die na een dienst overblijven te geven aan daklozen. Dat is een prachtig initiatief, maar het is essentieel dat het voldoet aan alle strenge hygiënestandaarden. Als grote, landelijke organisatie moeten we rekening houden met strenge eisen van verschillende toezichthouders. Dat is vaak frustrerend voor alle betrokkenen. Het hoofdkantoor moet een weg vinden om de locaties mee te nemen in deze processen en beter uitleggen waarom ideeën soms niet kunnen.’
Rens: ‘Op het gebied van de horeca moeten we een balans vinden tussen de diverse wensen van de locaties en een bepaalde mate van standaardisatie. Aan de ene kant willen we kunnen voldoen aan de persoonlijke wensen van onze leden, die vaak sterk verschillen tussen de regio’s. Aan de andere kant is te veel variatie in het aanbod niet praktisch.’
Bij DELA zijn we ontzettend trots op onze getalenteerde medewerkers, die samen zo’n sterke mix vormen. Henriëtte Nieskens werkt sinds 23 jaar als uitvaartverzorger, Mariska Kavelaar sinds 2 jaar. Ze hebben uiteenlopende achtergronden en vaardigheden, maar delen de liefde voor hun mooie vak. In deze eerste editie van de ‘Medewerkers Mix’ lees je wat de grootste misvatting is over hun werk, welke gebeurtenis Henriëtte en Mariska altijd is bijgebleven en wat ze het mooist vinden aan hun werk.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.