‘De vraag is altijd: hoe kan het beter?’

Toen Ellen Gooren aan de slag ging bij de IT-afdeling van DELA, was er sprake van een zogeheten versnipperd IT-landschap. Niet dat ze op dat moment helemaal begreep wat haar collega’s daarmee bedoelde, maar ze wist wel dat ze dat landschap heel graag wilde verkennen. Om vervolgens haar steentje bij te dragen aan de ontwikkeling daarvan.

‘Ik heb zelf helemaal geen IT-achtergrond’, biecht Ellen meteen op. ‘Ik heb bouwkunde gestudeerd. Tijdens mijn studie heb ik leren programmeren en ik wilde daar graag iets mee doen. Kennelijk zag DELA het in mij zitten en zo heb ik de kans gekregen mij hier te ontwikkelen. Inmiddels werk ik nu vier jaar bij DELA en ik heb het hartstikke naar mijn zin.’

'Mijlpalen in het nieuwe landschap'

Als softwareontwikkelaar houdt Ellen zich momenteel bezig met het project ‘Output Management’, waarvoor DELA gebruikmaakt van het cloudplatform Microsoft Azure. ‘Output Management gaat over het managen en versturen van correspondentie’, legt Ellen uit. ‘Brieven, e-mails en templates waren voorheen heel erg versnipperd in allerlei verschillende systemen. Het idee is dat we alles nu vanuit één plek aanbieden en onderhouden. Op die manier kunnen we garanderen dat onze correspondentie op een uniforme manier wordt verzonden, gecontroleerd en gearchiveerd. Dit neemt iedereen veel werk uit handen.’

Het prettige voor met name de backofficemedewerkers van DELA is niet alleen de bundeling op één plek, maar dat de correspondentie ook automatisch gegenereerd en verstuurd kan worden. ‘We gaan dit product voor product uitrollen. Er staat nu een basisoplossing voor één product. Dat is inmiddels volledig gemigreerd naar een nieuw verzekeringssysteem, waardoor brieven allemaal geautomatiseerd worden verstuurd. Dat gaat heel goed. En nu zijn we alweer bezig met het volgende product. Zo breiden we de diensten steeds meer uit. De volgende mijlpaal binnen het IT-landschap is één verzekeringsadministratiesysteem voor alle producten.’

'Mee met de tijd'

Het grote voordeel van een cloud native-oplossing als Microsoft Azure is volgens Ellen dat het platform automatisch meegroeit als de vraag toeneemt. ‘We betalen alleen voor wat we gebruiken. Wij kunnen gewoon software ontwikkelen die inspeelt op (toekomstige) vraag. Dat biedt ons veel flexibiliteit. En omdat het platform alles regelt, kunnen we zo efficiënt mogelijk omgaan met onze IT-resources. Hierdoor bewegen wij makkelijker mee met de wensen en eisen van deze tijd!’ 

Dit soort projecten zorgt ervoor dat Ellen en haar collega’s volop hun tanden kunnen zetten in nieuwe technologie. ‘En daarbij krijgen we veel ruimte onszelf te ontwikkelen en de vrijheid om uit te vogelen wat wel en niet goed werkt, wat onze organisatie vooruit kan helpen en waar onze diensten uiteindelijk echt iets aan hebben. Binnen DELA wordt heel erg erkend wat de potentie en het belang van ons werk is. En hoe belangrijk het is om te blijven leren, te blijven vernieuwen en open te blijven staan voor nieuwe ideeën. De vraag is altijd: hoe kan het beter? Die houding vind ik heel erg voor DELA spreken. Ik denk niet dat je dat overal vindt.’

'Vertrouwen en ruimte'

Kenmerkend voor IT-professionals bij DELA is volgens Ellen dat ze in staat zijn op een creatieve manier mee te denken, kunnen omgaan met agile werken en een groot aanpassingsvermogen hebben. ‘We hebben nog weleens te maken met ‘schuivende’ prioriteiten; daar moet je mee kunnen omgaan. Dat vraagt om IT-experts die zelfstandig aan de slag kunnen en gewoon dingen uitvogelen, zelf met ideeën komen en een beetje buiten hun eigen gedefinieerde gebied durven te komen. Specialisten die het leuk vinden om mee te denken met zaken buiten het beschreven functiegebied.’

Daarbij is Ellen het levende bewijs dat je ook als beginnende IT’er bij DELA uitstekend op je plek kunt zijn. ‘Ik heb heel erg de ruimte gekregen om me te ontwikkelen en om te groeien. Daar is hartstikke veel ruimte voor bij DELA. Nog steeds voel ik dat vertrouwen en krijg ik volop de ruimte mij te ontwikkelen en mijn eigen keuzes te maken. Dat begrip voor wat mensen nodig hebben, leidt tot tevreden medewerkers. En tevreden medewerkers zorgen uiteindelijk weer voor tevreden klanten!’

Steeds meer van onze dienstverlening wordt digitaal. Onze leden vragen daarom en waarderen de oplossingen die wij ze bieden. In onze branche ligt - misschien nog wel meer dan bij andere - de aandacht op betrouwbaarheid, continuïteit en veiligheid. En op “persoonlijk”. Want je zult begrijpen dat – bij een organisatie als de onze – onze oplossingen niet mogen voelen als digitale loketten. Informatietechnologie is een groot en belangrijk onderdeel van onze strategie.

IT bij DELA is werk met afwisselingen en soms unieke uitdagingen.
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Meld je hier aan voor de job alert!