Van toegevoegde waarde zijn, liefst bij mensen thuis aan tafel. Zowel ver voor een uitvaart als in de periode na de begrafenis of crematie. Als coöperatieconsulent ziet Roger heel duidelijk dat mensen steeds vaker met hem of één van zijn collega’s een voorbespreking willen. ‘Niet omdat ze ziek zijn en weten dat het afscheid eraan komt, maar gewoon omdat ze het goed geregeld willen hebben. Deze gesprekken zijn heel prettig en meestal niet zwaar. We bekijken samen alle wensen en leggen die vast. Ik kan dan precies zien of de wensen aansluiten op de manier waarop ze verzekerd zijn.
Ongeveer de helft van al zijn gesprekken zijn voorbesprekingen, geeft Roger aan. Maar wat houdt zo’n voorbespreking nu eigenlijk in? ‘Het zijn gesprekken bij mensen thuis en het maakt niet uit of je wel of geen verzekering bij DELA hebt. Tijdens een voorbespreking wijs ik mensen op alles wat ze nu al kunnen regelen. Dat gaat verder dan keuzes rondom begraven of cremeren, of de bloemen- en muziekkeuze.’ Roger vindt het een goede ontwikkeling dat steeds meer mensen bewust nadenken en hun wensen en keuzes vastleggen. Dat is dan ook wat hij doet tijdens een voorbespreking. ‘De meeste mensen die zo’n gesprek aanvragen, zijn tussen de zestig en tachtig jaar oud. Maar soms heb ik ook dertigers of veertigers tegenover me zitten. Uit ervaring weten we dat het voor nabestaanden heel fijn is als alles goed is vastgelegd. Dat geeft rust. Na een overlijden komt er veel op ze af. Als ze dan horen hoe hun geliefde het had gewild, helpt dat in een periode van rouw.’
Leden van DELA kunnen gebruik maken van de kosteloze service zoals de VoorElkaarDesk. Een medewerker van DELA met een notariële achtergrond bekijkt de situatie en bepaalt of een (levens)testament nodig is. Roger wijst mensen ook altijd op de mogelijkheid om hun administratieve nalatenschap in kaart te brengen en digitaal of op papier te bewaren.’ Zo weten nabestaanden waar iemand lidmaatschappen en abonnementen had of bijvoorbeeld belangrijke papieren bewaart.’
Roger is er als coöperatieconsulent ook voor nabestaanden nadat de uitvaart plaats heeft gevonden. Deze nabestaandenzorg biedt DELA al bijna twintig jaar aan. Tegenwoordig is er ook een digitale tool, maar soms is er meer hulp nodig, merkt Roger. ‘Vaak nemen we op verzoek van een uitvaartverzorger contact op met nabestaanden. Natuurlijk met de vraag of ze met een goed gevoel terugkijken op het afscheid, maar daarnaast of we hen kunnen helpen met bijvoorbeeld informatie over erfrecht en erfbelasting, of over de instanties waar het overlijden gemeld moet worden. Maar ook wat te doen bij een erfenis met schulden. Door ze bij de hand te nemen kunnen we hen ontzorgen. De ervaring van families is vaak dat er na het afscheid een wirwar is van alles wat geregeld en opgezegd moet worden. Huizen die soms verkocht moeten worden, zorgen over het testament of de nalatenschap.’ Roger en zijn tien collega coöperatieconsulenten reizen het hele land door om nabestaanden te helpen bij al deze vraagstukken, zodat er voor hen meer ruimte en focus blijft voor het verwerken van het verlies.
Het mooiste aan het werk van Roger? ‘Dat is dat ik op een heel kwetsbaar moment in het leven van mensen kom. Het is mensenwerk, je moet goed aan kunnen voelen wat iemand nodig heeft en wat nodig is om iemand echt te ontzorgen.’ Het voelt dan ook heel dankbaar om te kunnen zeggen: ‘Maakt u zich geen zorgen. Wij regelen dat voor u.’ En dat er veel geregeld moet worden, is een feit. Van gas en elektriciteit omzetten of opzeggen, tot het overschrijven van kentekens en het regelen van bankzaken. Om de nalatenschap goed te kunnen afwikkelen is het belangrijk te weten of er een testament is en wat hierin beschreven staat. ‘Tijdens de voorbespreking kan ik mensen stimuleren het goed voor te bereiden. De reactie is dan ook bijna altijd heel dankbaar. Soms – als ik kom na een uitvaart – is er ook teleurstelling. Dan weten mensen niet dat er erfbelasting betaald moet worden aan de Belastingdienst, bijvoorbeeld terwijl de partner nog in leven is. Dat kan tot vervelende situaties leiden. Ik kan dan advies geven en ze doorverwijzen. Maar die boodschap vertellen is natuurlijk nooit fijn.’
Nabestaanden en leden van de coöperatie helpen, doet Roger graag, maar ook staat hij klaar voor zijn collega’s vanuit zijn rol als lid van de Ondernemingsraad (OR). Maar liefst vier zittingsperioden doet hij dat alweer. Waarom? ‘Ik wilde iets naast mijn gewone werk doen. Me meer verdiepen in de andere facetten van bedrijfsvoering en meedenken en meepraten over het beleid van DELA. Dan is de OR een perfect podium.’ Als OR-lid en lid van het dagelijks bestuur, bekommert Roger zich bijvoorbeeld om pensioenen en arbeidsvoorwaarden. Van DELA krijgt hij 25% van zijn werktijd om zich bezig te houden met OR-werkzaamheden. ‘We overleggen regelmatig, ook met de bestuurder. En dan is er veel leeswerk, cursusdagen en andere werkzaamheden. Ík zie DELA als een goede oprechte coöperatie en organisatie, die zich oprecht bekommert om leden, klanten en medewerkers. Ik vind het heel mooi dat ik daaraan bij mag dragen. Je merkt dat het een organisatie zonder winstoogmerk is, anders dan de andere bedrijven waar ik ooit werkte, waar dat commercieel belang veel meer voelbaar was. DELA’s kernwaarden voel je overal doorheen, en dat is in mijn visie uniek.’
Sinds 2022 heeft DELA haar arbeidsvoorwaardenpakket aangescherpt. Naast een DELA Helemaal voor Jezelf dag (een extra vrije dag die vrij in te zetten is), is er de DELA Voor een Ander Dag, waar medewerkers zich inzetten voor het goede doel. Roger is persoonlijk erg blij met de nieuwe sabbaticalregeling. ‘Veel collega’s maken daar gebruik van. Het is mooi om na veel arbeidsjaren een tijdje afstand te nemen en te reflecteren. Dat is anders dan de drie weken zomervakantie, waarin je vaak net bent afgeschakeld en dan alweer aan het werk moet omdat je vakantie voorbij is. Zelf maak ik eind van dit jaar gebruik van de sabbaticalregeling.’ Naar eigen zeggen gaat hij niets spectaculairs doen, zoals veel anderen wel doen. ‘Geen verre wereldreizen, wel Europa verder verkennen en in ieder geval het Pieterpad lopen. Dat ik nog geen vast plan heb, vind ik juist heerlijk. Een half jaar loskomen en dan met hernieuwde energie doorgaan.’
Uitvaartverzorger binnen coöperatie DELA Als uitvaartverzorger ben je nauw betrokken bij families en nabestaanden. Jouw werkzaamheden en functie kun je vergelijken met die van een projectmanager. Je bent onder andere verantwoordelijk voor het organiseren en plannen van de uitvaart. Daarbij luister je goed naar de wensen rondom het afscheid en neemt daarbij de zorg van nabestaanden uit handen. Je staat hen bij, adviseert en geeft zo samen het afscheid vorm
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.