‘Het blijft uiteindelijk mensenwerk’

Miljoenen leden steunen op DELA wanneer het erop aankomt. Voor nabestaanden is dat tijdens een kwetsbare periode in hun leven. Dan moet alles perfect geregeld zijn en niets aan het toeval zijn overgelaten. Leden en nabestaanden moeten erop kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig met hun gegevens omgaan. Dat vraagt om een hoog niveau van informatiebeveiliging.

Wanneer onbevoegden toegang hebben tot klantgegevens en deze ontvreemden of ontoegankelijk maken, kan dit zeer ernstige gevolgen hebben voor de dienstverlening van DELA.  ‘In ons geval moet je niet alleen denken aan gegevens die betrekking hebben op verzekeringspolissen, maar ook aan informatie die nodig is om uitvaarten te regelen. Ik moet er niet aan denken dat de gegevens van onze leden op straat komen te liggen of dat wij, doordat de gegevens zijn ontvreemd, niet meer in staat zijn een waardig afscheid voor nabestaanden te regelen.’

'Preventie, detectie en respons'

Naast de 24 uur per week die ze voor DELA werkt, is Shareen getrouwd en moeder van een zoontje van zeven en dochter van vijf. ‘Ik werk veel vanuit huis en dat vind ik prettig. Zo kan ik in alle rust telefonisch contact hebben met leden en luisteren naar hun wensen en vragen. Dankzij samenwerkingsverbanden met notarissen door heel Nederland is een testament of levenstestament flink goedkoper dan normaal het geval is.’ Shareen ziet een forse toename naar de vraag in levenstestamenten. Het verschil met een testament? Een testament geldt voor de nalatenschap en erfenis ná het overlijden, terwijl een levenstestament, zoals het woord al zegt, een akte voor tijdens je leven is. In het levenstestament staan de wensen wanneer iemand bijvoorbeeld handelingsonbekwaam is door dementie of bepaalt wat er moet gebeuren als iemand niet meer thuis kan wonen. ‘Toen ik net bij DELA startte, was er veel meer vraag naar testamenten. Dat is duidelijk veranderd. Mensen willen het juist nu geregeld hebben, want we weten uiteraard niet hoe het leven loopt. De dankbaarheid is groot als we mensen geholpen hebben. Ze zijn dan enorm opgelucht en vinden het fijn dat wij in heldere taal uit kunnen leggen wat alles inhoudt. Het goed geregeld hebben geeft rust. En de prijs via DELA ligt nu eenmaal een stuk lager, dat is mooi meegenomen, zeker in deze financiële onzekere tijden.’

'Informatie overal en altijd veilig'

Werken aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling als springplank voor jouw verdere carrière bij DELA. 



Dit soort projecten zorgt ervoor dat Ellen en haar collega’s volop hun tanden kunnen zetten in nieuwe technologie. ‘En daarbij krijgen we veel ruimte onszelf te ontwikkelen en de vrijheid om uit te vogelen wat wel en niet goed werkt, wat onze organisatie vooruit kan helpen en waar onze diensten uiteindelijk echt iets aan hebben. Binnen DELA wordt heel erg erkend wat de potentie en het belang van ons werk is. En hoe belangrijk het is om te blijven leren, te blijven vernieuwen en open te blijven staan voor nieuwe ideeën. De vraag is altijd: hoe kan het beter? Die houding vind ik heel erg voor DELA spreken. Ik denk niet dat je dat overal vindt.’

'Informatiebeveiliging blijft mensenwerk'

De NotarisService waar Shareen voor werkt is bereikbaar via de Voorelkaardesk van DELA, waar leden terecht kunnen voor een breed scala aan vragen over bijvoorbeeld nalatenschap of voogdij. Voor notariële onderwerpen is de NotarisService specifiek in het leven geroepen. ‘Binnen de NotarisService werken zo’n vijf collega’s met een juridische of notariële achtergrond.’ Shareen ziet dat veel mensen vragen hebben over het voorkomen van het betalen van onnodig veel erfbelasting. ‘Ook daarin denken we mee. We bespreken de financiële situatie, bezittingen en familieverhoudingen en geven advies. Ik vind het prachtig om te doen en de reacties zijn heel warm. Elke keer opnieuw. Dan heb je echt iemand geholpen, zodat zij de toekomst een stukje zorgelozer tegemoet kunnen zien.’

IT bij DELA is werk met afwisselingen en soms unieke uitdagingen. En volop ruimte om jezelf te ontwikkelen en te leren; van elkaar en van opleidingen. De cultuur is open en collegiaal. We doen het met elkaar en voor elkaar. Binnen de ITteams en in samenwerking met de andere afdelingen. Dat merk je bijvoorbeeld aan de ruimte die je krijgt voor jouw eigen inbreng. Jij hebt een bepaald idee over een project of een vraag. Je kiest je eigen aanpak en je manager geeft je de ruimte. Zie je zelf een ontwikkeling waar DELA echt iets mee moet? Bespreek het en maak er je werk van. 

Dat zijn zo ook meteen de voordelen van een platte organisatie en de agile manier van werken. Doorpakken en veel ruimte om nog beter te worden in waar je nu al goed in bent. Vaste groeipaden? Daar doen we niet aan. Jouw ontwikkeling is een weg die je zelf aanlegt. Jij geeft aan waar je heen wilt en samen met je manager bepaal je hoe je dat doel gaat bereiken.

'Meer dan IT-security'

Afgelopen zomer maakte Shareen gebruik van de nieuwe regeling binnen DELA en nam ze een sabbatical van twee maanden. ‘Dat was echt een cadeautje; met mijn gezin reisde ik door Thailand en proefden we van de cultuur die het land rijk is. Mijn kindjes groeien op in een veilige omgeving, maar dat geldt niet voor de rest van de wereld. Ze zagen nu ook armoede, dat hoort ook bij het leven. Ik vind het belangrijk ze daar ook bewust van te maken.’ De maand die ze zelf vrij was terwijl de kinderen weer naar school gingen, gebruikte ze om stil te staan. ‘Wat wil ik? Hoe wil ik mezelf ontwikkelen? Gelukkig kan ik al mijn wensen openlijk met mijn manager bespreken en ontdekte ik dat ik meer met projectmanagement wil gaan doen. Ik volgde de laatste maanden meerdere trainingen en nu doet zich een mooie kans voor nu een collega met sabbatical gaat. Ik mag zijn rol als projectmanager waarnemen. Deze periode ga ik in met een open vizier en daarna kan ik gewoon terugkeren bij de NotarisService. Ik zet voor het eerst een stap buiten mijn werkgebied en ga nieuwe dingen ontdekken en ervaren. Een enorme kans!’

Ben je lid van DELA en wil je advies of hulp bij het opmaken van een (levens)testament? Neem gerust contact op met de NotarisService via 040 21 99 100 of stuur een e-mail naar voorelkaardesk@dela.org. Onze hulp is kosteloos voor alle leden en de ledenprijs voor het opmaken van een akte zoals testament of levenstestament is fors lager dan gebruikelijk.

Bij DELA doen we het samen. We zetten alles op alles om mensen te helpen. Door het doen van iets kleins, beteken je iets groots voor de mens. Sinds 1937 staan wij paraat met teams van gepassioneerde en ambitieuze professionals.

IT bij DELA is werk met afwisselingen en soms unieke uitdagingen.
Meld je aan voor de job alert en mis nooit meer een interessante vacatures van DELA

Mis nooit meer een interessante vacature

Meld je hier aan voor de job alert!